Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1835
Datum: 24-08-2018

Week 35: courgette, oranje pompoen, ijsbergsla, sperziebonen en spinazie. Het combi krijgt: ijsbergsla, sperziebonen, spinazie, ananas en peren. Klein aanvullend: champignons, gemengde kiemen en puntpaprika. Groot: aubergine, gemengde kiemen, puntpaprika en trostomaten. Klein fruit: ananas, appels, mandarijnen en peren. Groot: ananas, appels, bananen, mandarijnen en peren. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Aubergine gevuld

1 aubergine, 200 g courgette, 250lams)gehakt, gemalen zwarte peper, 1 fijngehakte teen knoflook, 1 fijngesneden ui, 1/2 eetl. gehakte peterselie, enkele naaldjes rozemarijn, ½ eetl. gehakte marjolein, 2 eetl. tomatenpuree of ½ dl gezeefde tomaten, 30 g bloem, 1,5 dl melk, 1 ei.

Was de aubergine en courgette en snijd ze in plakken van 1 cm dik. Bak ze heel even in weinig olijfolie aan beide kanten. Fruit ui en knoflook in een braadpan en voeg daar het verkruimelde gehakt aan toe. Bak het gehakt goed los. Als het gaat kleuren, zout, peper, peterselie, rozemarijn, marjolein en tomatenpuree of gezeefde tomaten toevoegen en 10 min. onder regelmatig omscheppen zacht laten pruttelen. Leg een laag aubergine en courgette in een ingevette ovenschotel, schep daarop het gehaktmengsel en dek de laag vervolgens af met de rest van de groente. Maak van de bloem, melk en ei een glad beslag en giet dat over het gerecht. Zet de schaal ongeveer een half uur in een voorverwarmde oven op 175°C. Variatie vegetarisch: In plaats van gehakt kunt u een vegetarisch product nemen zoals reepjes gekruide tofu, tempeh of seitan.

Kiemen: vitaminevoorafje voor 2 personen

1 grapefruit, 2 plukjes veldsla, 40 gram parmezaanse kaas, 1 eetlepel zure room, vers gemalen peper, 2 plukjes gemengde kiemen.

Parmezaanse kaas raspen op een fijne rasp. Grapefruits halveren. Beide helften uitlepelen. Vruchtvlees mengen met kaas, room en peper. Veldsla rondom in de uitgeholde grapefruits leggen. Vruchtvleesmengsel erin scheppen. Garneren met een pluk gemengde kiemen.

Courgette: courgette met pesto en geitenkaas voor 2 personen

300 g courgette in schijven van 1 cm, 1 flinke ui in ringen van ½ cm, 1 of 2 tenen knoflook fijngesneden, ½ theel. Provençaalse kruiden, peper, en zout, scheutje olijfolie, 2 eetl. pesto, 6 eetl. zachte geitenkaas.

Verwarm de olijfolie in een grote koekenpan en bak ui, knoflook en courgette aan beide kanten snel lichtbruin en laat de plakken dan met kruiden, peper en zout gestrooid in ongeveer 5 min. op een laag pitje verder gaar worden. Schep er pesto en zachte geitenkaas door en serveer. Een snel en gemakkelijk gerecht dat lekker is met geroosterd brood, rijst of pasta en een kleine salade.

Courgette: feestelijk courgettetaartje

een pizzabodem of bladerdeeg naar wens, Vulling: 1 (rode) ui, in dunne ringen gesneden, 250 g courgette, in ½ cm dunne schijfjes, olijfolie om in te bakken, 1 teen knoflook, olijven naar wens, in stukjes gesneden, 1/2 theel. pizzakruiden, zout en peper, 1 theel. citroensap, 100 g geraspte kaas.

In een ruime pan olijfolie verhitten, ui en courgette en even bakken met knoflook, zout, en citroensap. Bakvorm bekleden met het deeg. De oven voorverwarmen op 200°C. Schep het courgette-uimengsel en de olijven op het deeg. Strooi er de pizzakruiden en geraspte kaas over. Bak het taartje in ca. 15-25 min. in het midden van de oven. Variatie: Ook lekker met stukjes bloemkool, broccoli of andere groente er bij.

Pompoen: pompoenragout vegetarisch voor 2 personen

500 g pompoen in blokjes, 1 laurierblad, 150 g seitan of 150 g quornstukjes, 60 g boter, 40 g bloem, 5 dl groentebouillon, 4 kruidnagels, 2 - 3 theel. van: foelie, salie, tijm, gemberpoeder, sojasaus, en peper naar smaak.

Pompoenblokjes in weinig water met alle kruiden en specerijen in 12 min. gaarkoken. Quorn of seitan in blokjes bakken in 20 g boter. Rest van de boter in een pan smelten, bloem erdoor roeren en al roerend een paar minuten laten garen. Beetje voor beetje het groentekookvocht en de bouillon erbij gieten en tot een glad mengsel roeren. Pompoen met de seitan of quorn toevoegen. Enkele minuten zachtjes laten koken. Op smaak maken met peper en sojasaus. Lekker met groene tagliatelle of rijst en een pittige salade.

Pompoen: salade met pompoen voor 2 personen

½ krop sla, ½ kleine pompoen, 4 eetl. olijfolie, 2 theel. mosterd, 1 eetl. azijn, 1 eetl. mayonaise, 1 theel. honing

Pompoen in kleine stukjes snijden en in een bodempje water gaar koken. Sla wassen, uit laten lekken, in stukjes scheuren en verdelen op een platte schaal. Olie, mosterd, azijn, mayonaise en honing goed mengen. Dit gaat goed met een kleine garde. Indien nodig pompoen afgieten. Dressing door de pompoen roeren. Pompoen op de salade serveren.

Sperziebonen: Sperzieboontjes met tomaat en ui voor 2 personen

200 g sperziebonen, 1-2 (kers)tomaten, ½ ui gesnipperd, 1 eetl. olijfolie, 1/2 theelepel bonenkruid, 1/2 theelepel tijm, zout, en peper, seitan

Olie verwarmen en ui fruiten. Boontjes, kruiden en een bodempje water toevoegen. De boontjes gaar stoven. Intussen de tomaten ontvellen en in stukken snijden. Vlak voor het einde de tomaten toevoegen en goed laten doorwarmen. Serveren: met aardappel in de schil, een stukje seitan en tuinkerssalade met yoghurtmayonaise.

Sperziebonen met kip en appel

400 g. sperziebonen, 200 g. kipfilet, ½ appel, ½ bosje peterselie, ½ theel. Karwijzaad, zeezout naar smaak, vers gemalen peper, olijfolie

Sperziebonen wassen, afhalen en in ongeveer 10 minuten gaar koken in weinig water. Kipfilet in stukjes snijden of knippen met een schaar en in ongeveer 10 minuten krokant en gaar bakken in olie. Peterselie fijn hakken. Appel in kleine stukjes snijden. Appel en kruiden aan de sperziebonen toevoegen. Lekker met in de schil gekookte aardappelen en een groene salade of met rijst en een wortelsalade

Spinazie: spinazie-uiensaus met peper voor 2 personen

400 g spinazie, 4 uien, 100 g volle kwark, ½ theel. Nootmuskaat, vers gemalen peper, zeezout naar smaak, olijfolie.

Spinazie wassen en uit laten lekken. Ui pellen, op het wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui mee in 6 partjes snijden. Ui fruiten in olie totdat ze glazig is. Spinazie klein snijden, aan de uien toevoegen en al roerende in een paar minuten laten slinken. Kwark toevoegen. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Lekker met pasta.

Spinazie: hartig gevulde pannenkoek voor 2 personen

per persoon 1 grote of 2 kleine volkoren pannenkoeken, 1 zakje taugé, 1 ui gesnipperd, spinazie, broccoli of groene kool in heel kleine stukjes of reepjes, scheutje olie, 1 camembertkaasje, peper, kruidenzout.

Bak de pannenkoeken en houd ze warm. Roerbak de broccoli of groene kool met de taugé en ui een paar minuten in olie. Voeg een scheutje water, peper en een mespunt kruidenzout toe en laat de groente gaar stoven. Snijd het kaasje in plakken en verdeel deze over de warme pannenkoeken. Verdeel het groentemengsel over de kaasplakken en rol de gevulde pannenkoeken op. Serveer deze lekkernij met een salade er bij.

Tomaten: spaghetti bolognese

200 g (Volkoren)spaghetti, 250 g tomaten, 200 g gehakt, (verse) basilicum, 2 theel. honing, ½ theel. kaneel, zeezout naar smaak, mespunt witte peper, olijfolie.

Spaghetti gaar koken zoals op de verpakking beschreven staat. Tomaten ontdoen van de kroontjes, wassen en klein snijden. Harde steelaanzet eruit snijden en weggooien. Tomaten zonder water in 5 à 10 min. tot moes koken. Gehakt roerbakken (rullen) in olie. Tomaten door een zeef drukken en mengen met het gehakt. Saus op smaak maken met honing, kaneel, peper en zout. Basilicum in kleine stukjes scheuren en over de saus serveren. Lekker met een groene salade of een wortelsalade. Tomaten behoren tot de familie van de nachtschade. Tot deze familie behoren veel giftige soorten. In de voedingsgewassen zit het gif voornamelijk in de groene delen van de plant. Eet daarom alleen goed rijpe tomaten en snijd de steelaanzet eruit. Verhitting van tomaten neutraliseert de giftige stof en versterkt de werking van lycopeen. Lycopeen is de rode kleurstof in tomaten en is een sterk anti-oxydant.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster