Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1915
Datum: 05-04-2019

Week 15: spinazie, kropsla, winterpeen, romanesco en groenselderij. Het combi krijgt: winterpeen, spinazie en romanesco, appels, mandarijnen en sinaasappels. Klein aanvullend: rode paprika, trostomaten en gemengde kiemen. Groot: champignons, gemengde kiemen, trostomaten, rode paprika en komkommer. Klein fruit: appels, mandarijnen, peren en sinaasappels. Groot: appels, bananen, mandarijnen en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Spinazie (informatie)

Spinazie

Vier de lente met spinazie Het is er weer: het vroege verse groen boordevol gezonde voedingsstoffen. Spinazie bevat veel vitamines en mineralen zoals vitamine A, B en C, ijzer, fosfor, magnesium kalium en natrium. Dit laatste mineraal proef je goed. Spinazie smaakt zout van zichzelf. Je hoeft na het koken nauwelijks zout toe te voegen. Daarnaast levert spinazie hoogwaardig plantaardig eiwit. Het stimulerende oxaalzuur in spinazie heeft ook een minder gewenste eigenschap: het ontrekt kalk aan ons lichaam. Eet daarom spinazie samen met een kalkrijk product zoals zuivel of eieren. Grootmoeders’ ‘spinazie met gekookte eieren’ is niet voor niets een echte lenteklassieker. Spinazie behoort tot de familie van de ganzevoetachtigen. Deze familie maakt in geval van overbemesting (gangbare tuinbouw!) veel nitraat aan. Eet daarom biologische spinazie. Deze zal minder nitraat bevatten. Nitraat wordt in ons lichaam omgezet in nitriet en daarna in nitrosamines. Deze nitrosamines zijn hoogstwaarschijnlijk niet goed voor onze gezondheid. Vitamine E voorkomt dat nitriet wordt omgezet in nitrosamines. Vitamine E zit voornamelijk in plantaardige oliën zoals zonnebloem-, maïs-, saffloer-, sesam- en vooral tarwekiemolie. Je kunt na het koken een scheutje olie door een nitraatrijke groente zoals spinazie of rode bieten roeren. Vitamine E komt ook voor in volle graanproducten. Bewaar geen kliekjes met spinazie. En zeker niet opnieuw opwarmen.

Spinazie: spinazie volgens Oosters recept voor 2 personen

500 g spinazie, 2 eieren, 2 teentjes knoflook, ½ klein potje tomatenpuree, vers gemalen peper, zeezout naar smaak, olijfolie.

Knoflook pellen en fijn hakken. Een flinke laag olie verwarmen in een pan met dikke bodem. Knoflook toevoegen en een paar minuten fruiten op een laag vuur. Tomatenpuree toevoegen. Roeren. Spinazie toevoegen onder voortdurend omscheppen totdat de spinazie is geslonken en er vocht vrij komt. Zout en peper toevoegen. Maak met een lepel per persoon een kuiltje in de spinazie en breek daarboven de eieren zodat deze in de kuiltjes vallen. Het is de bedoeling dat de dooiers heel blijven. Met deksel 10 min zachtjes stoven tot het eiwit gaar is en de dooiers nog zacht. Lekker met couscous of Turks brood om in het groentenat te dopen.

Spinazie: hartig gevulde pannenkoek voor 2 personen

per persoon 1 grote of 2 kleine volkoren pannenkoeken, 1 zakje taugé, 1 ui gesnipperd, spinazie, broccoli of groene kool in heel kleine stukjes of reepjes, scheutje olie, 1 camembertkaasje, peper, kruidenzout.

Bak de pannenkoeken en houd ze warm. Roerbak de broccoli of groene kool met de taugé en ui een paar minuten in olie. Voeg een scheutje water, peper en een mespunt kruidenzout toe en laat de groente gaar stoven. Snijd het kaasje in plakken en verdeel deze over de warme pannenkoeken. Verdeel het groentemengsel over de kaasplakken en rol de gevulde pannenkoeken op. Serveer deze lekkernij met een salade er bij.

Romanesco (informatie)

romanesco

Een zeer decoratieve bloemkool. Ze wordt ook wel torentjesbloemkool genoemd. De kool heeft een zachte koolsmaak en is snel gaar. Romanesco kun je in elk bloemkoolrecept gebruiken.

Groenselderij: tips met groenselderij voor 2 personen

Groenselderij

De groenselderij is rijk aan mineralen en vitaminen. Groenselderij is geschikt als smaakmaker en garnering van soepen, salades en stoofschotels. Schijfjes groenselderij kunnen evt. in combinatie met andere groenten zoals wortel, prei, ui, tomaat, courgette etc. gestoofd worden. Ook is ze lekker in de soep. Rauwe schijfjes groenselderij zijn heerlijk in een gemengde salade. Met een dipsausje erbij zijn de rauwe stengels een kruidige en sappige traktatie.

Groenselderij: gestoofde groenselderij met ui voor 2 personen

1 kleine struik groenselderij, 2 (stengel)uien, en/of 150 g portabella, en/of 1 paprika, een scheutje water, een klont boter, snufje peper, en zout, 2 eetl. fijngeknipte selderijblaadjes.

Snijd het blad van de stelen en het voetje van de stronk. Spoel de stengels onder de kraan af en snijd ze in stukken van 2 cm. Schil de uien en snijd ze in stukken. OF Was de tomaten en snijd ze in stukken. OF Maak de champignons of portabella’s schoon en snijd ze in stukken. OF Was de paprika, haal de pitjes eruit en snijd de paprika in stukjes. Breng water, boter, peper en zout aan de kook. Voeg de groenten toe en stoof ze beetgaar in ongeveer 10 min. Strooi voor het opdienen de fijngeknipte selderijblaadjes erover. Lekker met aardappelpuree en een groenselderij-kaassaus.

Sla Kropsla: sla met eitapenade voor 2 personen

½ krop sla, 2 eieren, 6 olijven, 2 gedroogde tomaatjes, ½ bosje peterselie, 2 theel. honing, olijfolie

Eieren koken totdat ze hard zijn. Bladeren van de sla los trekken, wassen en uit laten lekken. Eieren, tomaatjes en olijven klein snijden. Peterselie fijn hakken. Alle ingrediënten behalve de sla mengen. Smeuïg maken met olie. Tapenade op de sla serveren.

Appels:voorgerechtje van appel met vis voor 2 personen

2 flinke appelschijven van ongeveer 1 cm dik, klontje boter, 4 walnoten, vis naar smaak: bijv. stukjes gerookte makreel*, een plukje tuinkers of alfalfa

Bak de appelschijven aan beide kanten even in boter. Bak de walnoten even mee. Leg de schijven ieder op een schoteltje en leg er de stukjes vis bovenop (eventueel even verwarmd). Decoreer het geheel met tuinkers of alfalfa en de walnoten. Variatie lunchgerecht Serveer het geheel op geroosterd brood met boter. Variatie met romige dille top dressing: Meng mayonaise met volle kwark (in verhouding 1 op 1) en klop het goed door elkaar met mosterd, citroensap en dille. Schep dit bovenop de vis en decoreer het geheel met het groen en de walnoten. *Makreel is een goede keus vlg De Goede Visgids van Wouter Klootwijk.

Winterpeen: wortel-mandarijnsalade

100 g wortel, 2 eetl. rozijnen, mandarijndressing: 2 mandarijnen, ½ theel. kardemom, 3 eetl. zonnebloemolie, zout en peper.

Dressing: mandarijnsap met kardemom en olie toe een sausje kloppen. Op smaak brengen met zout en peper. Wortel, grof geraspt, rozijnen, geweld in heet water en uitgelekt, en dressing door elkaar scheppen.

Winterpeen: Worteltjestaart ( Deze worteltjestaart moet u proeven, heerlijk met een lepel crème fraî

50 g boter, 150 g (basterd)suiker, zaad van 4 groene kardemompeulen of 2 theel. gem. kardemompoeder, 2 eieren, 1 theel. bakpoeder, 100 g spelt- of tarwemeel, 250 g geraspte wortel, 50 g gedroogde abrikozen klein gesn. 2 eetl. pistachenoten grof gehakt, 2 eetl. amandelen grof gehakt, ¼ theel. zout, cakevorm, bakpapier.

Oven voorverwarmen op 1750C, cakevorm met bakpapier bekleden. Boter op een laag vuur smelten en in een beslagkom schenken. Suiker, kardemom, eieren en bakpoeder door de boter roeren. Wortel, abrikozen en noten door het beslag roeren. Cakebeslag in de cakevorm schenken. In 40-50 min. Bruin en gaar bakken. Af laten koelen.

kiemen (informatie) voor 2 personen

Kiemen

Gekiemde granen zijn krachtig voedsel, rijk aan energie voor de komende koude tijd. Het liefst eet je ze rauw. Als broodbeleg: vermengd met wat kwark, een beetje olie en verse kruiden. Bij de soep: op het laatst toegevoegd. In een salade: gestoofde bietensalade, wortelsalade,... In graanschotels, ter vervanging van de groenten. Als toetje: vermengd met een geraspte appel, wat honing, wat gehakte noten en viili

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster