Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1916
Datum: 12-04-2019

Week 16: bloemkool, spinazie, prei, regenboogpeen en krulsla. Het combi krijgt: bloemkool, prei, krulsla, appels, kiwi’s en peren. Klein aanvullend: champignons, komkommer, cherrytomaatjes en purperkers. Groot: komkommer, oesterzwam, rode paprika, cherrytomaatjes en purperkers. Klein fruit: appels, bananen, mango, peren en sinaasappels. Groot: appels, avocado, mango, peren en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Mango: kip of tempeh met mango voor 2 personen

1 mango, 100 g tempeh, in blokjes en gemarineerd in sojasaus, of kipfilet gekruid en in stukjes gesneden, scheutje olie of klontje boter om in te bakken, 1 theel. kerrie, ½ theel. gemberpoeder, 3 eetl. gemalen kokos, een handje rozijnen, ½ dl sinaasappelsap of scheutje room, peper, en zout

Bak de tempeh of kip in olie of boter met kokos, kerrie en gemberpoeder. Schil de mango en snijd het vruchtvlees in kleine stukjes of reepjes. Voeg de mangostukjes aan de tempeh of kip toe en schep het geheel een paar maal om. Voeg rozijnen en naar keuze sinaasappelsap of room toe en laat het gerecht 5 tot 10 min. op een laag pitje staan. Maak op smaak met peper en zout. Serveer dit gerecht bij gekookte rijst en gestoofde groente of een salade en u heeft een heerlijke, lichte maaltijd.

Bloemkool: bloemkool in sinaasappelen met tomaat voor 2 personen

250 g bloemkoolroosjes, 1 sinaasappel, sap en geraspte schil, 250 g tomaten, 2 dl groentebouillon, 2 eetl. zoute sojasaus, 2 eetl. wittewijnazijn, 2 eetl. olie, paar druppeltjes tabasco, mespunt cayennepeper, peterselie fijngesneden, zout.

De achterzijde van de tomaten kruiselings insnijden. Dompel ze ± 1 min. onder in kokend water, laat de tomaat schrikken in koud water en verwijder de velletjes. De helft van de tomaten in kleine blokjes snijden en de andere helft in partjes. In een wok de olie verhitten en de bloemkool ± 5 min. al omscheppend bakken. Tomaatstukjes, sojasaus, azijn, sinaasappelsap en -schil toevoegen en ± 3 min. meebakken. Bouillon toevoegen en het gerecht in ± 10 min. beetgaar stoven. Nu de tomaatpartjes toevoegen en het gerecht door en door warm laten worden. Op smaak brengen met tabasco, cayennepeper en zout. Met peterselie bestrooien.

Bloemkool: fusilli met bloemkool en pesto voor 2 personen

1 kleine bloemkool, 2/3 dl olijfolie, 1 kleine ui, 1 teen knoflook, 200 g fusilli (wokkelpasta), 1 eetl.kappertjes, handje verse basilicumblaadjes of 1 eetl. kant en klare pesto, chilipoeder en zout naar smaak.

Bloemkool in roosjes verdelen, stronk in fijne stukjes snijden. Ui en knoflook fruiten in een scheut van de olie, vuur laag draaien, bloemkool toevoegen en alles in 20 min. beetgaar bakken. Zo nodig af en toe een scheutje water toevoegen. Intussen de pasta beetgaar koken. Bloemkoolmengsel met de rest van de olie, de kappertjes, de basilicumblaadjes en zout en chilipoeder kort pureren. Pasta afgieten, even uit laten lekken en in een schaal serveren met de bloemkoolpesto erover. Lekker met een groene salade met tomaat.

Spinazie: salade met appel en tuinkers voor 2 personen

100 g spinazie, 1 dikke plak ham à 50 g, ½ bakje tuinkers, ½ appel, 3 eetl. Olijfolie, 1 eetl. azijn of citroensap, 1 eetl. Mayonaise, 1 theel. honing

Spinazie wassen en laten uitlekken. Ham in kleine blokjes snijden. Appel in kleine stukjes snijden. Tuinkers los knippen. Deze ingrediënten mengen. Dressing maken van olie, azijn, mayonaise en honing. Dit gaat goed met een kleine garde. Dressing over de salade schenken.

Spinazie: spinazie-uiensaus met peper voor 2 personen

400 g spinazie, 4 uien, 100 g volle kwark, ½ theel. Nootmuskaat, vers gemalen peper, zeezout naar smaak, olijfolie.

Spinazie wassen en uit laten lekken. Ui pellen, op het wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui mee in 6 partjes snijden. Ui fruiten in olie totdat ze glazig is. Spinazie klein snijden, aan de uien toevoegen en al roerende in een paar minuten laten slinken. Kwark toevoegen. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Lekker met pasta.

Prei: Peren - preischotel

1 kg prei, 100 gr blauwe kaas of erg pittige kaas, 4 peertjes, 2 eieren, 1 dl melk / water, 50 g gehakte walnoten.

De prei in de lengte doormidden snijden en goed schoonspoelen. Daarna aan 2 cm brede stukjes snijden en in enkele eetl. olie even roerbakken. De peren halveren, het klokhuis verwijderen en ca 5 min. voorkoken in iets water. De prei in een ingevette ovenschaal scheppen, de kaas erover verdelen en daarop de peertjes mooi rangschikken met de bolle kant naar boven. De eieren opkloppen met de melk / water en wat peper en zout en over de ovenschaal verdelen. De schaal ca 30 min. in de oven plaatsen ( 180 0 C , gasoven stand 3)tot het ei mengsel mooi brui verkleurd is. De gehakte walnoten er halverwege de tijd over strooien.

Prei: prei met citroen en honing voor 2 personen.

400 g prei, ev. 2 teentjes knoflook, 1 eetl. honing, 3 eetl. olie, 1 citroen, zout, peper.

Was de prei en snijd ze in stukjes van ongeveer 4 cm. Verhit de olie, bak ev. de knoflook met honing, voeg de prei toe en roer tot ze met laagje honingkaramel bedekt is. Voeg citroensap, geraspte citroenschil en peper en zout toe aan de prei en laat dit op een matig vuur stoven. Zowel warm als koud lekker met gierst, rijst of bulgur en bijvoorbeeld linzenmoes.

Prei: rijstschotel met prei, ui en appel voor 2 personen

400 g prei gewassen en in ringen gesneden, evt. 1 ui fijngesnipperd, 1/2 appel in kleine stukjes, 3 eetl. olijfolie, 2 eetl. citroensap, peper, en zout, kaneel, rijst voor 2 personen, ca. 4 dl water

Fruit de ui in de olie en voeg daarna de gesneden prei, peper en zout en een mespuntje kaneel toe. Roerbak het mengsel een paar minuten en voeg dan citroensap en water toe. Breng het mengsel aan de kook en voeg de rijst toe. Kook het geheel gaar in 15 tot 30 minuten (afhanke-lijk van de rijstsoort). Neem de pan van het vuur en voeg stukjes appel toe die u door de prei-rijst roert. Indien u niet van rauwe appel houdt voegt u de appel tegelijk met de prei toe. Serveer dit gerecht bijvoorbeeld met een salade en een schep cottagecheese met kruidenzout.

Komkommersalade met kappertjes

1 komkommer, 1 theel. zeezout, een plukje tuinkers of alfalfa, 1 stengelui of knoflook, fijngesneden, 1 eetl. kappertjes of olijvenstukjes, Dressing: muntblaadjes, fijngesneden, dragonblaadjes, fijngesneden, 3 eetl. Azijn, 3 eetl. Olijfolie, peper en zout.

Was en schil de komkommer, snijd er dobbelsteentjes van en strooi er zout over. Laat het minimaal een half uur staan. Spoel daarna de komkommerblokjes af met water en laat ze uitlekken. Maak de dressing. Meng de komkommer met de kappertjes of olijfstukjes, ui of knoflook en de dressing. Decoreer de salade met tuinkers, alfalfa of een paar muntblaadjes. Deze komkommersalade is heerlijk verfrissend bij pittig gekruide gerechten.

Oesterzwammen (informatie) groot aanvullend pakket

Oesterzwammen

Het eiwit van paddestoelen is verwant aan het dierlijke en, zoals bij peulvruchten, zwaar verteerbaar. Paddestoelen bevatten veel vitamine B en mineralen. Oesterzwammen zijn heel fijn van smaak en kunnen goed bij diverse gestoofde groenten en bijvoorbeeld pasta gegeten worden. In vergelijking met champignons, slinken oesterzwammen minder. Was de oesterzwammen niet. Zij zuigen het water op en dan wordt de smaak flauwer. Maak ze schoon met een stukje keukenpapier. Snijd de oesterzwammen in stukken en bak ze in boter of olie met ui en/of knoflook, peper en zout. Heerlijk met een scheutje room er door. Eet oesterzwammem niet rauw en warm ze niet op. De paddestoelen zijn 1 à 2 dagen houdbaar. Laat ze in de verpakking of leg ze in een kom met een natte doek in de koelkast.

Gele bospeen: bospeen met mosterdsaus

1 bos gele peen, verse peterselie, 3 dl volle melk, 20 g bloem, 15 g boter, mosterd naar smaak, zeezout naar smaak.

Peterselie fijn hakken. Worteltjes los snijden, wassen en in een bodempje water in ongeveer 10 min. gaar koken. Boter smelten in een pan met dikke bodem. Bloem toevoegen en al roerende 2 min. laten garen op een zacht vuur. Laten afkoelen. Melk verwarmen maar niet laten koken. Melk naast het vuur toevoegen aan het meel-botermengsel en roeren totdat de saus glad is. Zout, mosterd en peterselie toevoegen. Serveer de worteltjes met mosterdsaus. Lekker met rijst of een ander graan, gebakken tofu of tempeh en een groene salade.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster