Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1919
Datum: 03-05-2019

Week 19: witte koolrabi, andijvie, kropsla met rucola, rode bieten en prei. Het combi krijgt: witte koolrabi, kropsla met rucola, andijvie, appels, kiwi’s en een mango. Klein aanvullend: champignons, paprika en trostomaten. Groot: oesterzwam, aubergine, paprika en trostomaten. Klein fruit: appels, kiwi’s, mango, peren en sinaasappels. Groot: appels, bananen, kiwi’s, mango en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden. Week 19: witte koolrabi, andijvie, kropsla met rucola, rode bieten en prei. Het combi krijgt: witte koolrabi, kropsla met rucola, andijvie, appels, kiwi’s en een mango. Klein aanvullend: champignons, paprika en trostomaten. Groot: oesterzwam, aubergine, paprika en trostomaten. Klein fruit: appels, kiwi’s, mango, peren en sinaasappels. Groot: appels, bananen, kiwi’s, mango en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

KOOLRABI ( VITAMINEBOMMETJE ). Koolrabisalade voor vier personen

Koolrabi, Spruit, Olijfolie, Citroensap, kruiden, Wortel, Appel, Rozijn

Koolrabi is samen met spruitkool kampioen vitamine-C. Meer, veel meer, dan citrusfruit. Maak 300 gram koolrabi schoon, snijdt het wortelstuk weg. Gebruik een dunschiller, of schil de koolrabi helemaal niet. Grof raspen en even laten trekken in een dressing van olijfolie en een eetlepel azijn of citroensap. Met kruiderij naar smaak. Eventueel kun je de salade verrijken met wat geraspte wortel(kleur!) of appel, of met een handje gewelde rozijnen. groet, Peter.

koolrabisalade met crme frache voor 2 personen

2 koolrabis, zout, 8 paranoten. Voor de saus: 3 eetl. crme frache, 1 eetl. bieslook, 1 eetl. dille of peterselie, peper en zout.

Snijd het blad van de koolrabis, schil ze en snijd ze in dikke plakken. Kook deze 15 min. in water met wat zout beetgaar. Kook het blad de laatste 5 min. mee. Laat plakken en blad uitlekken, snijd de plakken in blokjes of reepjes en het blad in reepjes. Meng de ingredinten voor de saus door elkaar en schep er de koolrabistukjes en een deel van het blad door. Serveer de salade op de rest van het blad en bestrooi het geheel met de gehakte noten. Lekker met licht gekruide couscous, bulgur of rijst. Variatie met champignons of portabella: Meng gebakken champignons of reepjes portabella door de koolrabisalade. Snijd het blad van de koolrabis, schil ze en snijd ze in dikke plakken. Kook deze 15 min. in water met wat zout beetgaar. Kook het blad de laatste 5 min. mee. Laat plakken en blad uitlekken, snijd de plakken in blokjes of reepjes en het blad in reepjes. Meng de ingredinten voor de saus door elkaar en schep er de koolrabistukjes en een deel van het blad door. Serveer de salade op de rest van het blad en bestrooi het geheel met de gehakte noten. Lekker met licht gekruide couscous, bulgur of rijst. Variatie met champignons of portabella: Meng gebakken champignons of reepjes portabella door de koolrabisalade.

Koolrabi: koolrabi-bieten salade voor 2 personen

1 kleine koolrabi, 1 kleine rode biet, 1 sjalotje gesnipperd, een handje rozijnen, appel in stukjes gesneden dressing: 2 eetl. mayonaise, 4 eetl. yoghurt, 1 eetl. citroensap, 1 theel. mosterd, peper en zout1 eetl. fijngeknipte verse kruiden zoals peterselie, citroen)tijm, citroenmelisse en pepermunt

Schil de koolrabi en rasp hem grof of snijd hem in dunne plakjes. Schil een rauwe rode biet en rasp deze grof. Meng de koolrabi met de biet, sjalotje, rozijnen, dunne schijfjes appel en pijnboompitjes. Maak de dressing en laat deze een kwartiertje in de salade trekken. Garneer eventueel met een paar hele blaadjes munt of melisse. Variatie met vinaigrette: Ook met een dressing op basis van olie en azijn is dit een heerlijke salade die mooi van kleur blijft. Variatie gekookt: Schil de koolrabi en de rode biet en snijd ze in blokjes. Kook de groente apart van elkaar in 10 min. beetgaar. Giet het vocht weg. Meng de afgekoelde gekookte groente met de overige ingredinten en de dressing. Ook lekker als hoofdgerecht met koude blokjes gekookte aardappel of rijst erdoor.

Mango: kip of tempeh met mango voor 2 personen

1 mango, 100 g tempeh, in blokjes en gemarineerd in sojasaus, of kipfilet gekruid en in stukjes gesneden, scheutje olie of klontje boter om in te bakken, 1 theel. kerrie, theel. gemberpoeder, 3 eetl. gemalen kokos, een handje rozijnen, dl sinaasappelsap of scheutje room, peper, en zout

Bak de tempeh of kip in olie of boter met kokos, kerrie en gemberpoeder. Schil de mango en snijd het vruchtvlees in kleine stukjes of reepjes. Voeg de mangostukjes aan de tempeh of kip toe en schep het geheel een paar maal om. Voeg rozijnen en naar keuze sinaasappelsap of room toe en laat het gerecht 5 tot 10 min. op een laag pitje staan. Maak op smaak met peper en zout. Serveer dit gerecht bij gekookte rijst en gestoofde groente of een salade en u heeft een heerlijke, lichte maaltijd.

Oesterzwammen (informatie) groot aanvullend pakket

Oesterzwammen

Het eiwit van paddestoelen is verwant aan het dierlijke en, zoals bij peulvruchten, zwaar verteerbaar. Paddestoelen bevatten veel vitamine B en mineralen. Oesterzwammen zijn heel fijn van smaak en kunnen goed bij diverse gestoofde groenten en bijvoorbeeld pasta gegeten worden. In vergelijking met champignons, slinken oesterzwammen minder. Was de oesterzwammen niet. Zij zuigen het water op en dan wordt de smaak flauwer. Maak ze schoon met een stukje keukenpapier. Snijd de oesterzwammen in stukken en bak ze in boter of olie met ui en/of knoflook, peper en zout. Heerlijk met een scheutje room er door. Eet oesterzwammem niet rauw en warm ze niet op. De paddestoelen zijn 1 2 dagen houdbaar. Laat ze in de verpakking of leg ze in een kom met een natte doek in de koelkast.

Rucola: rucolasalade met fruit voor 2 personen

een klein bosje rucola, 2 eetl. pijnboompitten, 1 sinaasappel in stukjes, dressing: een Franse Vinaigrette met o.a. olijfolie, wijn-azijn, honing, peper, zout en mosterd.

Was de rucola en snijd ze in kleinere stukken. Meng de rucola met de dressing en laat deze 5 min. in de salade trekken. Meng stukjes sinaasappel door de rucolasalade. Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan. Strooi deze over de salade en serveer. Variatie met cottagecheese: Serveer een dot cottagecheese op elke portie salade.

Andijvie: andijvie met champignons en parmezaanse kaas voor 2 personen

400 g andijvie, 1 grote ui, 125 g champignons, 100 g parmezaanse kaas, 2 eetl. zoete ketjap, vers gemalen peper, olijfolie, roomboter.

Kaas raspen op een grove rasp. Champignons schoon wrijven met een keukenpapiertje en in plakjes snijden. Ui schillen, op de wortelkant neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui mee in smalle partjes snijden. Ui fruiten in olie. Champignons krokant bakken in boter. Bladeren van de andijvie los snijden, wassen, in smalle reepjes snijden, een klein scheutje water toevoegen aan de uien en in 5 10 min. gaar stoven. Champignons blussen met ketjap en op de andijvie scheppen. Peper erboven malen. Kaas over de paddestoelen verdelen. Met deksel op de pan de kaas laten smelten. Lekker met pasta of rijst en een salade.

Andijvie: oosterse andijvie voor 2 personen.

1 kleine krop andijvie, zout en peper naar smaak, nootmuskaat, 4 eetl. gemalen kokos.

Andijvie in reepjes van 1-2 cm snijden en wassen. De andijvie met weinig water 10 tot 15 min. beetgaar koken. Ondertussen kokos onder voortdurend omscheppen in een droge koekenpan licht roosteren totdat hij net bruin begint te kleuren. Andijvie uit de pan halen, goed uit laten lekken en de kokos eroverheen strooien. Tip: In plaats van kokos kunt u ook een sausje maken van pindakaas of notenmoes: 4 eetl. pindakaas of notenmoes met een scheutje melk in een steelpan verwarmen, 1 eetl. bloem in een kopje met een beetje water tot een glad papje roeren en toevoegen aan het pindakaaspapje terwijl u voortdurend blijft roeren. Laat de saus een paar minuten koken.

Andijvie stampot met fruit.

800 gram andijvie, 1250 gram aardappelen, 1,5 dl. Melk, 250 baconreepjes, 1 gesnipperde ui, 2 peren, 2 appels, 250 gram aardbeien, 200 gram jonge kaas, 20 bieslook sprieten, zout en peper.

Andijvie wassen en in dunne reepjes snijden. Kook de aardappelen gaar, giet ze af, schenk er de melk bij. Breng het aan de kook en stamp het door elkaar. Bak de baconreepjes knapperig en bak de gesnipperde ui mee. Schil 2 peren en 2 appels en snijd het vruchtvlees in blokjes, snijd de aardbeien in kwarten, snijd de jonge kaas in reepjes, knip de bieslook sprieten fijn. Schep alles door de gestampte aardappels en breng het op smaak met peper en zout.

Rode bieten: bietenburgers voor 2 personen

150 g rode bieten, 1/2 potje gekookte linzen, 1 ui, 1 teen knoflook, 2 eetl. sesampasta of gemengde notenpasta, 1 eetl. azijn, 1 eetl. (boekweit)meel, 1 theel. gemalen komijn, peper en zout, ev. een handje havervlokken. een scheutje olie om in te bakken.

Kook de bieten beetgaar, verwijder de schil en rasp ze grof. Fruit ui en knoflook in olie. Pureer de kikkererwten of linzen. Meng in een kom de afgekoelde rode bieten met overige ingredinten en vorm er platte koeken van. Bak de koeken aan beide kanten in olie. Serveer deze mooie rode burgers met gemengde rijst en een salade.

Prei: Rijstschotel

400 gr prei gewassen in ringen gesneden, evt. 1 ui fijngesnipperd, appel in kleine stukjes, 3 eetl. Olijfolie, 2 eetl. Citroensap, peper, en zout, kaneel, rijst voor 2 personen, ca. 4 dl water.

Fruit de ui in de olie en voeg daarna de gesneden prei, peper en zout en een mespuntje kaneel toe. Roerbak het mengsel een paar minuten en voeg dan citroensap en water toe. Breng het mengsel aan de kook en voeg de rijst toe. Kook het geheel gaar in 15 tot 30 minuten (afhanke-lijk van de rijstsoort). Neem de pan van het vuur en voeg stukjes appel toe die u door de prei-rijst roert. Indien u niet van rauwe appel houdt voegt u de appel tegelijk met de prei toe. Serveer dit gerecht bijvoorbeeld met een salade en een schep cottagecheese met kruidenzout.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster