Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1920
Datum: 10-05-2019

Week 20: groene asperges, ijsbergsla, paksoi, winterpeen en knolvenkel. Het combi krijgt: groene asperges, paksoi, knolvenkel, appels en sinaasappels. Klein aanvullend: komkommer, rode paprika en cherry roma tomaatjes. Groot|: champignons, komkommer, rode paprika, cherry roma tomaatjes en purperkers. Klein fruit: appels, bananen, mandarijnen en sinaasappels. Groot: appels. Kiwi’s, mandarijnen en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Knolvenkel: venkel -komkommersalade voor 2 personen

1 kleine venkelknol, 1/2 komkommer, dressing: 50 g zachte geitenkaas, 3 eetl. yoghurt, 1 teentje knoflook geperst, 1/2 theel. tijm, peper, en zout

Venkel schoonmaken, in dunne reepjes snijden en 1 min. blancheren in kokend water. Uit laten lekken. Komkommer schillen en in blokjes snijden. Geitenkaas fijn prakken en loskloppen met de yoghurt, knoflook, tijm en peper en zout naar smaak. Venkel en komkommer door elkaar scheppen, dressing erdoorheen scheppen. Garneren met fijngeknipt venkelgroen. Lekker met gebakken aardappelen en een (vegetarische) burger.

Knolvenkel: venkel met zalm voor 2 personen

1 venkelknol, ½ krop ijsbergsla of groenlof, 600 g aardappels, 1 blikje zalm, 2 eetl. melk, 2 eieren, 30 g geraspte kaas, 1 theel. chilipoeder, peper, en zout

Schil de aardappels, kook ze bijna gaar en snijd ze in kleinere blokjes. Snijd de venkel in schijven of blokjes en de ijsbergsla in reepjes. Verwarm de oven voor op 200ºC. Vet een ovenschaal in en leg venkel en sla op de bodem. Verdeel de zalm erover. Klop de eieren met melk, kaas, zout, peper en chilipoeder. Meng de aardappelstukjes met het ei-kaasmengsel en verdeel dit over de zalm. Bak de schotel in ongeveer 25 minuten in de oven. Dien deze schotel op met een frisse salade.

Knolvenkel: Vegetarische venkelschotel met olijven voor 2 personen

1 grote venkelknol, 1 theel l olie, 50 g blanke amandelen, 2 eieren, aardappelpuree voor 2 personen, 1 eetl boter, zout, peper, 10 zwarte olijven zonder pit, 100 g jonge kaas, 3/4 pakje soja cuisine, 1 eetl paneermeel

Maak de venkel schoon en snijd ze in de lengte in reepjes. Breng ze in een pan met ruim water aan de kook. Kook de venkel circa 5 minuten. Laat ze in een vergiet uitlekken. Vet een ovenschaal in met de boter. Hak de olijven en de amandelen fijn en snijd de kaas in blokjes. Schik de venkel in de ovenschaal. Verdeel de olijven, de amandelen en de blokjes kaas over de venkel. Klop in een kom de eieren met de soja cuisine los. Breng dit op smaak met peper en zout. Maak de aardappelpuree en zet vervolgens het eimengsel, venkelmengsel en de aardappelpuree afgedekt apart. Verwarm de oven voor op 200°C of gasstand 4. Klop het eimengsel nogmaals door en schenk dit over de venkel. Bedek dit met de puree. Strijk het geheel glad en strooi er het paneermeel overheen. Verdeel er wat blokjes boter over en zet de schaal in het midden van de oven. Laat de schotel in circa 30 minuten door en door warm en goudbruin worden. Heerlijk met gemengde sla.

Knolvenkel: venkelsoep met prei voor 2 personen

1 venkelknol, 3/4 l (groente)bouillon, 1 dunne prei, 40 g boter, 1 eetl. Bloem, peper en zout naar smaak, scheutje (koffie)room, 1 eetl. Citroensap, verse kruiden naar smaak (bijv. peterselie, bieslook)

De venkel in stukken snijden en in de bouillon in 10-20 minuten gaar en zacht koken. Naar wens pureren. De prei schoonmaken en in dunne ringen snijden. Een paar mooie ringetjes achterhouden en de rest in de hete boter fruiten. Bloem toevoegen en al roerend de venkelbouillon erbij schenken. Achtergehouden preiringen toevoegen en de soep nog heel even laten doorkoken. Op smaak brengen met zout, peper, kruiden, room en citroensap. Tip voor de liefhebbers van het anijsachtige aroma van de venkel: een scheutje Pernod of pastis in de soep verhoogt de anijssmaak

gevulde sinaasppels

3 blaadjes gelatine, 4 sinaasappelen, 2 eiwitten, 1 zakje vanillesuiker, 1 eetl.gewone suiker.

Week de blaadjes gelatine in wat koud water en knijp ze goed uit.Pers 4 sinaasappelen, maar zorg dat de schil intact blijft, die heeft u nodig om te vullen. Warm de sinaasappelsap op, niet laten koken,voeg de gelatine toe en roer het er goed doorheen. Klop de eiwitten stijf en doe daarbij de vanillesuiker en de gewone suiker. Als het sap is afgekoeld, het eiwit voorzichtig door de sap spatelen. De halve sinaasappelschillen vullen en in de koelkast in ca. 4 uur op laten stijven. (In de vriezer in ca. 1 uur).

Tomaten: pittige tomatensalsa voor 2 personen

5 rijpe tomaten gepeld en fijngesneden, 3 fijngesneden (rode) uien, 3 fijngesneden chili pepertjes, 1 el olijfolie, 1 geperst teentje knoflook, 1 theel. balsamico azijn, ev. 2 theel. fijngesneden verse koriander.

Voeg al de ingrediënten bij elkaar, roer het even door. Laat het minimaal 1 uur afgedekt in de koelkast staan zodat de smaak zich ten volle kan ontwikkelen.

Komkommersalade met kappertjes

1 komkommer, 1 theel. zeezout, een plukje tuinkers of alfalfa, 1 stengelui of knoflook, fijngesneden, 1 eetl. kappertjes of olijvenstukjes, Dressing: muntblaadjes, fijngesneden, dragonblaadjes, fijngesneden, 3 eetl. Azijn, 3 eetl. Olijfolie, peper en zout.

Was en schil de komkommer, snijd er dobbelsteentjes van en strooi er zout over. Laat het minimaal een half uur staan. Spoel daarna de komkommerblokjes af met water en laat ze uitlekken. Maak de dressing. Meng de komkommer met de kappertjes of olijfstukjes, ui of knoflook en de dressing. Decoreer de salade met tuinkers, alfalfa of een paar muntblaadjes. Deze komkommersalade is heerlijk verfrissend bij pittig gekruide gerechten.

IJsbergsla met ei in remouladesaus voor 2 personen

½ Krop IJsbergsla, 2 eieren, 2 augurken, 1 ui, ½ bosje verse dille of 1 theel. gedroogde Dille, 1 eetl. mayonaise, 1 eetl. Volle kwark, zeezout naar smaak, vers gemalen peper

Eieren koken Zodat ze hard zijn en af laten koelen. Sla wassen en uit laten lekken. Augurken klein snijden. Ui fijn snipperen. Dille fijnhakken. Eieren pellen en klein snijden. Sla in smalle reepjes snijden en op een platte schaal verdelen. Overige ingrediënten mengen en serveren op de sla.

Paksoi met macaroni en ei

paksoi, in smalle reepjes gesneden, 1 ui, gesnipperd, een klont boter of een scheutje olie, scheutje melk, 2 eieren, ½ theel. tijm, peper en zout, macaroni of een andere pastasoort, ev. 3 eetl. tomatenpuree, ev. geraspte kaas

Fruit de ui in boter en voeg de paksoi er beetje bij beetje aan toe. Kook ondertussen de macaroni beetgaar. Bak van de eieren roerei met een scheutje melk, tijm, peper en zout erdoor geklopt. Snijd het roerei in kleine stukjes of brokjes en meng dit met de paksoi door de gekookte macaroni. Naar wens kunt u er ook tomatenpuree of geraspte kaas door mengen.

Paksoi met brie en walnoten

1 paksoi, een scheutje olijfolie, 100 g brie, een handvol walnoten, peper en zout.

Snijd de gewassen groente in stukjes. Stoof ze in olijfolie met een snufje zout en peper beetgaar. Leg boven op de groente in plakjes gesneden brie en laat het deksel op de pan tot de brie gesmolten is. Rooster de walnootstukjes kort in een droge koekenpan en strooi ze over de groente met brie. Serveer meteen. Heerlijk bij pasta of een gekookte graansoort.

Paksoi: prikkelende smaken voor 2 personen In sesamolie gebakken paksoi met zoete gehaktballetjes

400 g paksoi of komatsuna, geroosterde sesamolie, 200 g (vegetarisch) gehakt, zeezout, 1 theel. Korianderzaad, 2 eetl. Ahornsiroop.

Korianderzaad vijzelen of malen in een pepermolen. Gehakt mengen met koriander, zout en siroop. Balletjes draaien en bakken in olijfolie. Bladeren van de paksoi los trekken, wassen en in smalle stukjes snijden. Sesamolie verwarmen in brede hapjes pan of wok. Paksoi 3 à 5 min. roerbakken op een middelhoog tot hoog vuur. Eventueel zout toevoegen. Lekker met wortelsalade en rijst.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster