Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1930
Datum: 19-07-2019

Week 30: bospeen, rode bataviasla, bosbieten, knolvenkel en spitskool. Het combi krijgt: bospeen, rode bataviasla, bosbieten, appels, meloen en kiwi’s. Klein aanvullend: kastanje-champignons en cherrytomaatjes. Groot: courgette, komkommer, rode paprika en cherrytomaatjes. Klein fruit: appels, Galiameloen, nectarines en sinaasappels. Groot: appels, bananen, Galiameloen, nectarines en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden. In de weken 31 en 32 zijn wij met vakantie, dan dus geen pakketten.

RECEPTEN

Bospeen: bospeen focaccia

Deeg: 300 g volkoren meel, 20 g gist, 2 theel. basilicum, 2 theel. olijfolie, zout. Vulling: 200 g (bos)peen, 150 g champignons, 200 g tomaat, 3 teentjes knoflook, 1 ui, 1 eetl. olijfolie, 2 theel. oregano (of majoraan).

Roer ¼ van het meel met gist en half kopje lauw water dooreen. Dek af met vochtige theedoek en zet 30 min. op warme plaats. Meng dit mengsel met de rest van het meel met de kruiden, zout, olie en zóveel water tot een soepel en stevig deeg ontstaat. Laat dit 20 min. staan. Bak intussen de ingrediënten voor vulling in koekenpan goudbruin (stukjes tomaat op het laatst toevoegen). Rol van het deeg een dunne lap. Snijd deze in drie of vier stroken. ‘Beleg’ deze met de vulling en vouw ze in de lengte dicht. Leg op bakplaat en laat de focaccia ca. 40 min. in midden van de oven op 200°C gaar worden. Ook afgekoeld heerlijk

Bospeen: bospeen met mosterdsaus voor 2 personen.

1 bos peen (ca.400 g), verse peterselie, 3 dl volle melk, 20 g bloem, 15 g boter, mosterd naar smaak, zeezout naar smaak.

Peterselie fijn hakken. Worteltjes los snijden, wassen en in een bodempje water in ongeveer 10 min. gaar koken. Boter smelten in een pan met dikke bodem. Bloem toevoegen en al roerende 2 min. laten garen op een zacht vuur. Laten afkoelen. Melk verwarmen maar niet laten koken. Melk naast het vuur toevoegen aan het meel-botermengsel en roeren totdat de saus glad is. Zout, mosterd en peterselie toevoegen. Serveer de worteltjes met mosterdsaus. Lekker met rijst of een ander graan, gebakken tofu of tempeh en een groene salade.

Spitskool: lichte spitskoolschotel voor 2 personen

400 g spitskool, 1 appel in kleine stukjes, een handvol rozijnen geweld, ev. 1 theel. vers geraspte gemberwortel, 1 theel. korianderpoeder of kerrie, 1 eetl. muntblaadjes fijngeknipt, scheutje olie, peper, en zout, 50 g gemengde noten, grof gehakt, een graansoort: bijv. gierst, rijst of bulgur.

Snijd de kool in reepjes. Stoof of bak de kool ongeveer een kwartier met de rozijnen, appelstukjes, kruiden en specerijen in olie en roer het regelmatig om. Voeg eventueel een klein scheutje water toe. Kook of stoom ondertussen de gierst, rijst of bulgur gaar. Rooster de noten in een droge koekenpan. Serveer het graan met de kool en strooi er de nootjes over. Ook lekker met een kerrie- of kaassaus erbij.

Spitskool met gehakt voor 2 personen

1 spitskooltje of, 1 kleine groene kool, 1 ui gesn.,1 teentje knoflook geperst, 2 theel. Kerrie, 1theel. komijn (djintan), 200 g gehakt, peper, zout, 30 g boter (of olijfolie)

Kool in reepjes snijden. Ui, knoflook en kerrie fruiten in de boter of olie. Gehakt toevoegen en al roerend rul en droog bakken. Kool erdoor scheppen en alles in een gesloten pan in 15-20 minuten gaar smoren. Regelmatig omscheppen. Op smaak brengen met zout en peper. Lekker met aardappelpuree of bulghur en een groene salade

Spitskool: spitskool met nectarine en feta voor 2 personen

400 g. spitskool, 1 ui, 1 nectarine, 150 g. feta, ½ bosje peterselie, zeezout naar smaak, vers gemalen peper, olijfolie

Ui op de wortelkant neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui in smalle stukjes snijden en fruiten in olie. Spitskool in smalle reepjes snijden, met een klein beetje water toevoegen aan de uien en in ongeveer 10 minuten gaar stoven. Feta raspen op een grove rasp. Peterselie fijn hakken. Nectarine in kleine stukjes snijden. Fruit, kaas en kruiden toevoegen. Lekker met haver of een ander graansoort en een wortelsalade.

Knolvenkel: Vegetarische venkelschotel met olijven voor 2 personen

1 grote venkelknol, 1 theel l olie, 50 g blanke amandelen, 2 eieren, aardappelpuree voor 2 personen, 1 eetl boter, zout, peper, 10 zwarte olijven zonder pit, 100 g jonge kaas, 3/4 pakje soja cuisine, 1 eetl paneermeel

Maak de venkel schoon en snijd ze in de lengte in reepjes. Breng ze in een pan met ruim water aan de kook. Kook de venkel circa 5 minuten. Laat ze in een vergiet uitlekken. Vet een ovenschaal in met de boter. Hak de olijven en de amandelen fijn en snijd de kaas in blokjes. Schik de venkel in de ovenschaal. Verdeel de olijven, de amandelen en de blokjes kaas over de venkel. Klop in een kom de eieren met de soja cuisine los. Breng dit op smaak met peper en zout. Maak de aardappelpuree en zet vervolgens het eimengsel, venkelmengsel en de aardappelpuree afgedekt apart. Verwarm de oven voor op 200°C of gasstand 4. Klop het eimengsel nogmaals door en schenk dit over de venkel. Bedek dit met de puree. Strijk het geheel glad en strooi er het paneermeel overheen. Verdeel er wat blokjes boter over en zet de schaal in het midden van de oven. Laat de schotel in circa 30 minuten door en door warm en goudbruin worden. Heerlijk met gemengde sla.

Knolvenkel: zomerse maaltijdsalade met venkel

1 venkel, in smalle reepjes gesneden, een aantal radijsjes, in stukjes, 1 bosuitje, in smalle ringen, ½ kropje sla, 1 kleine appel, in kleine stukjes, 1 blikje tonijn, een paar takjes peterselie, fijngehakt, 3 koppen gekookte rijst, Dressing: 4 eetl. olijfolie, 1 theel. mosterd, sap van ½ citroen, sap van ½ sinaasappel, peper en zout, 1 theel. zachte honing.

Was de sla of andijvie, snijd ze in reepjes en leg dit op een ondiepe schaal. Meng in een kom de rijst met venkel, appel, de helft van de peterselie, uitje, vis (met een vork losgemaakt) en een deel van de radijs. Klop de dressing en meng deze door de venkelsalade. Schep de salade op de sla of andijvie op de schaal en versier met de rest van de stukjes radijs en peterselie. Heerlijk met (tomaten)soep of gegratineerde koolsoep en stokbrood uit de oven.

Knolvenkel: venkel in wijnsaus voor 2 personen

1-2 venkel knollen, 1 dl droge witte wijn, 80 g geraspte pittige kaas, 1 dl crème fraîche of sojacuisine, boter om in te vetten.

Een schijfje van de onderkant van de venkel halen. Venkelgroen afsnijden en apart houden. Venkel afspoelen, in stukken snijden en in de wijn (of water) in 10 min. beetgaar koken. Met een schuimspaan uit de pan scheppen en in een ingevette ovenschaal schikken. Crème fraîche of Sojacuisine door het kookvocht roeren en over de venkel gieten. Bestrooien met de kaas. 20 min. in een voorverwarmde oven (200°C) gratineren. Lekker met gierst of aardappelen en vis. Garneren met het venkelgroen.

Bosbiet: bosbieten met feta voor 2 personen

het loof van 1 bos bieten, 2 bieten, 200 g. feta, 2 teentjes knoflook, vers gemalen koriander, of peper een scheutje olijfolie

Loof van de bieten snijden. Bieten gaar koken in ruim water. Feta in blokjes snijden. Loof wassen en klein snijden. Bieten laten afkoelen. Knoflook pellen, fijn hakken en fruiten in olie. Bietenloof toevoegen aan de knoflook en in 5 à 10 minuten gaar stoven. Eventueel een klein scheutje water toevoegen. Bieten schillen, in blokjes snijden en samen met de feta toevoegen. Op smaak brengen met koriander. Lekker met rijst

Champignons: champignonsaus voor 2 personen

150 g champignons, een klontje boter, ¾ dl slagroom, 1 theel. tijm, 1 theel. basilicum, peper en zout, 3 dl melk of water, ½ eetl. aardappelmeel, ev. sla-uitje in heel fijne ringen gesneden

Snijd de champignons in stukjes en bak ze in boter. Voeg room, peper, zout, tijm en basilicum toe. Laat ongeveer 20 min. op een laag pitje sudderen. Bind de saus met aardappelmeel aangelengd met melk of water en voeg het gesneden sla-uitje toe. Heerlijk over bulgur of macaroni.

Sinaasappel: mediterrane saladedressing voor 2 personen

2 eetl. sinaasappelsap, ½ theel. sinaasappelschilrasp, 100 g zure room, 1 theel. zachte honing, cayennepeper, zout.

Klop de zure room los en schuimig. Meng er peper, zout, honing en sinaasappelsap en rasp door. Serveer bij salade van ijsbergslasla, krulandijvie, winterpostelein of rauwkost van wortel en/of knolselderij en sla met stukjes sinaasappel of mandarijn en geroosterde pijnboompitten

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster