Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1826
Datum: 22-06-2018

Week 26: Chinese kool, koolrabi, snijbiet regenboog met een bolletje knoflook, zomerprei en rode bieten. Het combi krijgt: koolrabi, snijbiet, prei, kiwi’s, Galia meloen en sinaasappels. Klein aanvullend: champignons kastanje, Roma tomaten en courgette. Groot: Roma tomaten, courgette, gemengde kiemen en rode paprika. Klein fruit: ananas, kersen, kiwi’s, Galia meloen en sinaasappels. Groot: ananas, appels, bananen, kersen, Galia meloen en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

KOOLRABI ( VITAMINEBOMMETJE ). Koolrabisalade voor vier personen

Koolrabi, Spruit, Olijfolie, Citroensap, kruiden, Wortel, Appel, Rozijn

Koolrabi is samen met spruitkool kampioen vitamine-C. Meer, veel meer, dan citrusfruit. Maak 300 gram koolrabi schoon, snijdt het wortelstuk weg. Gebruik een dunschiller, of schil de koolrabi helemaal niet. Grof raspen en even laten trekken in een dressing van olijfolie en een eetlepel azijn of citroensap. Met kruiderij naar smaak. Eventueel kun je de salade verrijken met wat geraspte wortel(kleur!) of appel, of met een handje gewelde rozijnen. groet, Peter.

Ananas: ananas in het gebruik

Ananas

Ananas is een heerlijk frisse zoetzure vrucht. De ananas is rijp als deze een heerlijke geur afgeeft en u de ananas aan de onderkant licht kunt indrukken. U kunt de ananas voor gebruik in schijven snijden. Schil de schijven dik en snijd de kern weg. Ook kunt u de ananas in vier of acht parten snijden en de schil en kern verwijderen. Lekker om zo te eten, in dessert, een zuurkoolschotel of in een fruit- of groentesalade (met bijvoorbeeld witlof, sla of groenselderij). Gebruik verse ananas niet in bava-roise en gelatinepudding want ze bevat (net als kiwi en papaja) een eiwitsplitsend enzym. Bewaar de ananas (niet te lang) op kamertemperatuur.

Bieten: bieten-paprikasalade voor 2 personen

250 g bieten, 2 eetl. olijfolie, 1/2 paprika, in reepjes gesneden, peper en zout, 1 laurierblaadje, 2 eetl. citroensap. Dressing: 3 eetl. olijfolie, 2 eetl. (appel)azijn, 1/2 eetl. mosterd, 2 sjalotjes, fijngesnipperd of 1 uitje in ringen gesneden, 2 augurken, in kleine stukjes gesneden, 1 theel. suiker of diksap

Schil de rauwe bieten en snijd ze in kleine blokjes. Bak ze 5 min. met verse paprika of paprikapoeder in de olie en schep het mengsel enkele malen om. Voeg een klein beetje water, peper, laurier, citroensap en zout toe. Laat met het deksel op de pan het geheel ongeveer 15 min. zacht smoren. Schep af en toe om en laat daarna afkoelen. Maak de dressing en meng die door de bietjes. Laat minimaal een kwartiertje intrekken voor het opdienen.

Chinese kool: Chinese kool met champignons (roerbakken)

1 kg Chinese kool, 200 gr. Champignons , 3 el. Olie, zout, klein stukje gemberwortel, 1 dl bouillon (blokje, snufje suiker, 2 el. zoete sojasaus, ½ el. Maïzena, 2 el. Water

Was de kool in zijn geheel en laat goed uitlekken. Verwijder de stronk en snijd de kool in repen. Verhit de olie in de wok en fruit hierin even de fijngehakte gemberwortel, voeg de reepjes kool toe en schep deze 2 min. op een hoog vuur om. Doe de schoongemaakte en in plakjes gesneden champignons erbij en schep nogmaals 2 min. om. Voeg, op laag vuur, bouillon, suiker, zout en sojasaus toe, en schep nog eens een minuutje of 2 om. Bind het gerecht tenslotte met de in water opgeloste maïzena. Lekker met rijst.

Chinese Kool: Chinese kool met sesamsaus voor 2 personen Japanse vreugde

350 gram Chinese kool, 50 gram taugé, 25 gram sesamzaad, 100 ml groentebouillon, 1 eetlepel tamari, 1 theelepel honing of suiker.

De bladeren van de kool plukken, wassen en in reepjes snijden. Stoom de kool en de taugé een paar minuten boven de bouillon. In een droge koekenpan de sesamzaadjes roosteren tot ze lichtbruin gekleurd zijn en gaan poffen. Regelmatig roeren. De zaadjes gaan nog lekkerder ruiken wanneer je ze vijzelt. Houdt een beetje zaad apart om als laatste over de groente te strooien. Sesamzaadjes, honing, tamari en bouillon samen goed mengen. De groenten op de borden leggen. Saus over de groente en zaadjes over de saus strooien.

Snijbiet: gestoofde snijbiet voor 2 personen

400 g snijbiet blad in reepjes en stengel in stukjes, 1 kleine ui fijngesneden, 1 dl (soja)melk, 1 eetl. Arrowroot, 1 eetl. extra vergine olijfolie, (kruiden)zout, peper.

Olie verwarmen en ui fruiten. Snijbiet en een bodempje water toevoegen en zachtjes laten stoven. Intussen de arrowroot oplossen in koude melk. De opgeloste arrowroot bij de groente voegen en enkele minuten laten koken tot de saus dik wordt. Op smaak brengen met kruidenzout en peper. Serveren: met aardappelen in de schil, een vegetarische burger en een wortelsalade met vinaigrette.

Snijbiet: snijbietsalade met rooktofu en zonnebloempitjes

bosje snijbiet, 1/2 blok rooktofu(de lekkerste is die van Taifun – te bestellen bij uw pakket), handje zonnebloempitjes, 3 el (olijf) olie, 1 el tamari (zoute sojasaus), wat citroensap, versgemalen peper en zout naar smaak.

Was de snijbiet en snij de stengels van het blad. Snijd de stengels in kleine stukjes en ev. het blad wat kleiner. Snij de tofu in blokjes en bak in wat olie rondom bruin. Rooster in een droge koekenpan de zonnebloempitjes. Maak een dressing van de olijfolie, tamari en citroensap. Leg in een platte schaal de snijbiet, besprenkel met de dressing. Garneer met de stukjes gebakken tofu en de zonnebloempitjes.

Meloen: meloendrank met vanille-ijs en koriander voor 2 personen

½ meloen, 100 ml appelsap, een paar takjes verse koriander en/of ¼ theel. korianderzaad, 2 schepjes vanille-ijs

Koriander fijn hakken. Het vruchtvlees van de meloen pureren met de appelsap. Koriander er door roeren. Serveer het ijs in de meloendrank

Kiemen: vitaminevoorafje voor 2 personen

1 grapefruit, 2 plukjes veldsla, 40 gram parmezaanse kaas, 1 eetlepel zure room, vers gemalen peper, 2 plukjes gemengde kiemen.

Parmezaanse kaas raspen op een fijne rasp. Grapefruits halveren. Beide helften uitlepelen. Vruchtvlees mengen met kaas, room en peper. Veldsla rondom in de uitgeholde grapefruits leggen. Vruchtvleesmengsel erin scheppen. Garneren met een pluk gemengde kiemen.

Prei: ananas-preitaart voor 2 personen

4 plakjes bladerdeeg, 1 kleine ananas, 300 g prei, 50 g ontbijtspek, 1 eetl. chilisaus, 50 g geraspte kaas. 1/2 dl melk, 2 eieren, peper en zout naar smaak.

Verwarm de oven voor op 200 C. Beboter een springvorm en bedek deze met het bladerdeeg. Snijd de prei in ringen en stoof ze even in een pan met een klontje boter. Snijdt de ananas klein en voeg samen met de chilisaus aan de prei toe. Bedek het deeg in de springvorm met spek en doe daarop het preimengsel. Klop een sausje van melk, kaas en eieren (peper en zout naar smaak) en giet dat over de taart. Bak de taart in ongeveer 30 min. gaar.

Prei: rijstschotel met prei, ui en appel voor 2 personen

400 g prei gewassen en in ringen gesneden, evt. 1 ui fijngesnipperd, 1/2 appel in kleine stukjes, 3 eetl. olijfolie, 2 eetl. citroensap, peper, en zout, kaneel, rijst voor 2 personen, ca. 4 dl water

Fruit de ui in de olie en voeg daarna de gesneden prei, peper en zout en een mespuntje kaneel toe. Roerbak het mengsel een paar minuten en voeg dan citroensap en water toe. Breng het mengsel aan de kook en voeg de rijst toe. Kook het geheel gaar in 15 tot 30 minuten (afhanke-lijk van de rijstsoort). Neem de pan van het vuur en voeg stukjes appel toe die u door de prei-rijst roert. Indien u niet van rauwe appel houdt voegt u de appel tegelijk met de prei toe. Serveer dit gerecht bijvoorbeeld met een salade en een schep cottagecheese met kruidenzout.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster