Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1917
Datum: 19-04-2019

Week 17: courgette, groenselderij, spitskool, rode bieten en witlof. Het combi krijgt: spitskool, rode bieten, witlof, appels, kiwi’s en sinaasappels. Klein aanvullend: rode paprika, sjalotjes en trostomaten. Groot aanvullend hetzelfde, maar met een komkommer erbij. Fruitpakketten beide: appels, kiwi’s, mandarijnen, peren en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Appels:voorgerechtje van appel met vis voor 2 personen

2 flinke appelschijven van ongeveer 1 cm dik, klontje boter, 4 walnoten, vis naar smaak: bijv. stukjes gerookte makreel*, een plukje tuinkers of alfalfa

Bak de appelschijven aan beide kanten even in boter. Bak de walnoten even mee. Leg de schijven ieder op een schoteltje en leg er de stukjes vis bovenop (eventueel even verwarmd). Decoreer het geheel met tuinkers of alfalfa en de walnoten. Variatie lunchgerecht Serveer het geheel op geroosterd brood met boter. Variatie met romige dille top dressing: Meng mayonaise met volle kwark (in verhouding 1 op 1) en klop het goed door elkaar met mosterd, citroensap en dille. Schep dit bovenop de vis en decoreer het geheel met het groen en de walnoten. *Makreel is een goede keus vlg De Goede Visgids van Wouter Klootwijk.

Courgette: gevulde courgette vegetarisch voor 2 personen

1 courgette, 1 ui gesnipperd, 1 grote tomaat in stukjes,1 klont boter, tofu of noten naar wens, peper, en zout, 50 g Monchou (roomkaas), geraspte kaas

Halveer de courgettes in de lengte en hol ze uit met een lepel. Fruit de ui in boter. Laat de Monchou op de uien smelten. Meng ui, Monchou, tomaat, vruchtvlees van courgette en tofu of noten. Maak dit mengsel op smaak met peper en zout en evt. kruiden. Vul de holle courgettes met het mengsel en leg ze in een ingevette ovenschaal. Strooi er geraspte kaas over. Zet de courgetteschotel ongeveer een half uur in een voorverwarmde oven op 175C.

Courgette: courgettelinten voor 2 personen

1 courgette, verse tijm, zeezout naar smaak, olijfolie.

Beide uiteinden van courgette weg snijden. Met een kaasschaaf courgette in de lengte in lange, dunne plakken schaven. Olie verwarmen. Blaadjes tijm van de steeltjes plukken. Courgette met tijm en zout 5 min tot 10 min. roerbakken.

Courgette: rijst met courgette, ui en noten voor 2 personen

gemengde rijst voor 2 personen, 1 laurierblad, 1 ui, 350 g courgette, een scheut olijfolie, 1 teen knoflook gesnipperd, 1/2 eetl. verse tijm of 1/2 theel. gedroogde tijm, 1/2 theel. oregano, gepelde walnoten, peper, en zout, peterselie.

Zet de rijst met water, laurierblad en zout op het vuur. Was de courgette en snijd ze in schijfjes. Snijd de uien in ringen. Bak courgette, knoflook en ui ongeveer 10 minuten in olijfolie. Voeg oregano, tijm, peper, zout en walnoten toe. Schep als de rijst gaar is deze door het groentemengsel. Serveer met vers geknipte peterselie erover. Een heerlijke combinatie! Tip: U kunt ook een lekkere nasischotel klaarmaken door samen met deze groenten, bloemkool, wortel, prei en nasikruiden te gebruiken

Groenselderij: groenselderij speciaal voor 2 personen

1 kleine bos groenselderij, 6 gedroogde tomaten in reepjes (of uit een potje), 1 knoflookteentje geperst, 1 ui gesnipperd, een scheutje olijfolie, en handje pindas, 2 dl kant en klare pindasaus.

Was de groenselderij en snijd de groente in schijfjes van een paar centimeter. Roerbak de groenselderij met knoflook en ui ongeveer 5 min. in olie. Voeg een klein scheutje water en de gedroogde tomatenreepjes toe. Laat het geheel ongeveer 10 min. op een klein pitje staan sudderen. Rooster de pindas in een grote droge koekenpan en warm de pindasaus op. Serveer de groenselderijschotel met rijst en pindasaus. Strooi de geroosterde pindas er over.

Groenselderij:nasi goreng met groenselderij voor 2 personen

100 g (snelkook) zilvervliesrijst, 1 uitje, gesn., 1 teen knoflook geperst, 1 theel. gemalen komijn, 1 theel. gemalen koriander, 1 theel. gemberpoeder, 1 kleine rode peper ontpit en fijngesn., 3 stengels groenselderij, 100 g prei, 1 ei, een scheutje melk, peper en zout, fijngeknipt groenselderijblad, ketjap of tamari, olie om in te bakken

Kook de rijst gaar. Ui, knoflook, rode peper en specerijen fruiten in wat olie. Prei wassen en in ringen snijden. Groenselderijstengels wassen en in stukjes snijden. Prei en selderij toevoegen en bijna beetgaar roerbakken. Ei loskloppen met 1 eetl. fijngeknipt groenselderijblad en een scheutje melk. Bak een omelet en snijd deze in kleine reepjes. Rijst en omeletreepjes door de groente scheppen en bakken tot alles door en door warm is. Op smaak brengen met peper, zout, fijngeknipt groenselderijblad en ketjap of tamari. Serveren met bijv. pindasaus, atjar tjampoer, kroepoek en seroendeng (kokosstrooisel). Variatie: voeg blokjes tofu of ham toe.

Groenselderij: selderijsoep met sinaasappel

kleine bos (groen)selderij, in kleine stukken gesneden, 1 ui, gesnipperd, 1 aardappel, in kleine stukjes gesneden - 1 knoflookteentje, geperst, 30 g boter, 3/4 liter water, 1 laurierblad, 1 theel. bouillonpoeder - 1 theel. geraspte sinaasappelschil, bekertje zure room - ev. 1 eetl. echte Engelse marmelade

Verhit de boter in een ruime pan en bak de ui, knoflook en selderij 5 min. Voeg water, bouillonpoeder, laurierblad, sinaasappelschil en aardappelstukjes toe en laat de soep 15-20 min. koken. Haal het laurierblad eruit en pureer de massa tot een mooie gladde crme. Voeg van de zure room toe en warm de soep nog even op (niet laten koken). Serveer de soep met een toef zure room en ev. een halve eetl. marmelade er bovenop.

Witlof: witlof en rode bieten samen in een salade voor 2 personen.

2 struikjes witlof, 2 rode bieten, 2 stengels groenselderij, citroen, 125 g. feta, 75 g. gepelde walnoten, 150 200 gram macaroni, vers gemalen koriander of peper, scheut olijfolie.

Rode bieten wassen, gaar koken, af laten koelen, schillen en in kleine stukjes snijden. Macaroni gaar koken zoals op de verpakking staat omschreven en meteen met olijfolie beschenken en roeren. Witlof in dunne reepjes snijden. Stengels van groenselderij klein snijden en het blad fijn hakken. Walnoten fijn hakken. Feta in kleine blokjes snijden. Citroen persen. Alle ingredinten mengen.

Witlof: Witlof uit de oven met roquefort.voor twee personen.

Ca 400 gram witlof, 75 gram Roquefort (of een mildere blauwe kaas), scheutje olijfolie, peper en zout naar smaak.

Halveer de witlofstruikjes en kook ze kort in weinig water (met een snufje zout). Laat ze even uitlekken en verwijder dan, desgewenst, het hart. Leg ze in een tevoren ingevette ovenschaal en verkruimel de kaas erover. Ongeveer 20 minuten in de oven bij 160 graden. De kaas moet niet uitdrogen of verkleuren(eventueel kunt u de schaal daartoe afdekken met folie of glazen deksel.

Spitskool: Spitskool met groenselderij, noten en salie

400 g spitskool, 1 stengel groenselderij, 1 eetl. gehakte walnoten, een paar blaadjes verse salie of gedroogde salie, 125 ml slagroom, zeezout naar smaak.

Spitskool wassen en in reepjes snijden. Stronk verwijderen. Kool 5 min. smoren in slagroom. Af en toe omscheppen. Groenselderij fijn snijden. Salie en noten fijn hakken. Selderij, salie, noten en zout toevoegen en even doorwarmen.

Sjalot: sjalotten zacht en zoet

300 g sjalotten, 40 g boter, 2 eetl. bruine suiker, 3 eetl. water, 1 theel. tijm.

Pel de sjalotten (laat ze heel) en smoor ze in de boter tot ze zacht zijn. Roer ze een paar keer om. Voeg water, suiker en tijm toe en laat op een laag vuur staan tot het vocht stroperig is geworden. Serveer bij bulgur (of een andere graansoort) met een (rauwkost)salade. Nog lekkerder met een tak verse tijm!

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster