Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1739
Datum: 23-09-2017

Week 39: spitskool, pastinaak, pompoen, raapstelen en sperziebonen. Het combi krijgt: spitskool, pastinaak, raapstelen, appels, mandarijnen en sinaasappels. Klein aanvullend: paddenstoelen mix en groene paprika. Groot: paddenstoelenmix, groene paprika en tomaten. Klein fruit: appels, rode druiven, mandarijnen en peren. Groot: appels, rode druiven, mandarijnen en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Pastinaak (informatie)

pastinaak

Pastinaak is een wit-gele wortel met een zoete smaak. Het is familie van de gewone wortel, maar is iets zoeter en zachter van samenstelling. Het was de belangrijkste basis voor stamppotten toen we de aardappel nog niet kenden. Lekker in stoofschotels, hutspot en soepen, maar ook gebakken (dan voordien even voorkoken). Ook goed in combinatie met wortel. Schil de pastinaak voor gebruik en verwarm pastinaak goed door. Kooktijd: ongeveer 20 min. Op een koele plek bewaren

Pastinaak: pastinaak-wortelsalade voor 2 personen

1 kleine pastinaak, 1 kleine wortel, 1 kleine ui heel fijngesnipperd, 1 eetl. yoghurt, 1 eetl. olijfolie, 2 eetl. rozijnen, 100 g Hüttenkäse (cottagecheese) of 50 g kwark en 50 g kaas in blokjes, ev. een potje gekookte doperwten uitgelekt

Borstel de pastinaak en de wortel goed schoon. Verwijder bij de pastinaak van de kop een plakje en snijd eventueel harde stukken schil weg. Snijd de pastinaak en de wortel in kleine blokjes en kook die in water 5 tot 10 min. (niet te gaar). Giet het kookvocht af en gebruik dit eventueel voor een soep of saus. Roer de olie, yoghurt, Hüttenkäse of kwark, de fijngesnipperde ui en de rozijnen door elkaar. Voeg de pastinaak en wortel er bij. Meng alle ingrediënten voorzichtig door elkaar. Lekker met zilvervliesrijst of quinoa.

Spitskool met gehakt voor 2 personen

1 spitskooltje of, 1 kleine groene kool, 1 ui gesn.,1 teentje knoflook geperst, 2 theel. Kerrie, 1theel. komijn (djintan), 200 g gehakt, peper, zout, 30 g boter (of olijfolie)

Kool in reepjes snijden. Ui, knoflook en kerrie fruiten in de boter of olie. Gehakt toevoegen en al roerend rul en droog bakken. Kool erdoor scheppen en alles in een gesloten pan in 15-20 minuten gaar smoren. Regelmatig omscheppen. Op smaak brengen met zout en peper. Lekker met aardappelpuree of bulghur en een groene salade

Spitskool: koolsalade met druiven en cashewnoten voor 2 personen

½ spitskool of ½ paksoi of ½ Chinese kool, een scheut walnoot(olie), 2 eetl. wijnazijn, 1 eetl. appeldiksap, versgemalen peper, 50 g cashewnoten, handje zoete druiven, olie om in te bakken.

De saladegroente in dunne reepjes snijden. Dressing kloppen van de overige ingrediënten en door de salade scheppen. Cashewnoten rondom goudbruin bakken in een scheutje olie. Druiven halveren, ev. ontpitten en met de noten over de salade verdelen. Lekker met gebakken aardappelen, appelmoes en een (bio)burger.

Spitskool:spitskool met kipfilet en pindakaas voor 2 personen

spitskool ongeveer 400 g, 2 uien, 200 g kipfilet, 2½ eetl. pindakaas, een scheutje ketjap manis, olijfolie.

Kipfilet in kleine stukjes knippen. Uien fijn snijden. Kool in reepjes snijden en in 5 à 10 min. gaar stoven in een bodempje water. Kip en ui samen bakken in olie. Wanneer de kip gaar is, kool toevoegen. Even roerbakken. Pindakaas en ketjap toevoegen. Eventueel een scheutje water toevoegen om het geheel smeuïger te maken. Lekker met rijst of aardappelen.

Spitskool: kool”pizza” voor 2 personen

½ kool, in fijne repen gesneden, 1 teen knoflook, 2 eieren, ½ kopje bloem, 2 kleine uien, in ringen, 2 kleine tomaten, in plakjes gesneden, salami en/of geitenkaas, in plakjes, een klont boter, zout, 1/2 kopje geraspte kaas, 1 theel. oregano, olijven naar wens.

Verhit de boter in een pan en bak de kool met knoflook en zout al roerende totdat de kool zacht is geworden. Laat afkoelen tot kamertemperatuur en roer er eerst de eieren en daarna de bloem door. Verdeel het mengsel over een ingevette ovenschaal of pizzabakvorm. Bak de “pizza” in een voorverwarmde oven eerst 10 min. op 175ºC. Beleg de “pizzabodem” daarna met plakjes kaas of salami, tomaat, sjalotten, olijven en strooi er oregano en geraspte kaas overheen. Bak de “pizza” nog ongeveer een half uur tot ze licht gebruind is. Heerlijk met een salade erbij.

Pompoen: pompoenragout vegetarisch voor 2 personen

500 g pompoen in blokjes, 1 laurierblad, 150 g seitan of 150 g quornstukjes, 60 g boter, 40 g bloem, 5 dl groentebouillon, 4 kruidnagels, 2 - 3 theel. van: foelie, salie, tijm, gemberpoeder, sojasaus, en peper naar smaak.

Pompoenblokjes in weinig water met alle kruiden en specerijen in 12 min. gaarkoken. Quorn of seitan in blokjes bakken in 20 g boter. Rest van de boter in een pan smelten, bloem erdoor roeren en al roerend een paar minuten laten garen. Beetje voor beetje het groentekookvocht en de bouillon erbij gieten en tot een glad mengsel roeren. Pompoen met de seitan of quorn toevoegen. Enkele minuten zachtjes laten koken. Op smaak maken met peper en sojasaus. Lekker met groene tagliatelle of rijst en een pittige salade.

Pompoen: Canadees appel-pompoentoetje

250 g pompoen, in kleine stukjes gesneden, 250 g appel (Collina), in kleine stukjes gesneden, 1 eetl. of meer rietsuiker, klontje boter, een handje (gele) rozijnen, snufje zout, 50 g grof gehakte walnoten of hazelnoten, kaneel.

Kook de pompoen- en appelstukjes in een laagje water met rietsuiker, rozijnen, zout en boter in 10 min. gaar. Dien het op in schaaltjes en bestrooi het met kaneel en licht geroosterde gehakte noten. Variatie uit de oven: Neem een ingevette vuurvaste schaal, schep de pompoen- en appelstukjes in de schaal, schenk er een scheutje water bij en strooi er de overige ingrediënten overheen. Zet de gevulde schaal een half uur in een voorverwarmde oven op 180°C. Serveer het met vanillevla of roomijs.

Raapstelen: Raapstelensoep voor 2 personen

2-3 bosjes raapstelen de wortels eraf en fijngesneden, 1 ui gesnipperd, 1-2 aardappelen geschild in blokjes, 1l bouillon, 50 g rijst, ½ theel. Kerrie, (kruiden) zout, boter

Boter smelten en ui fruiten, samen met de kerrie. Bouillon toevoegen. Rijst toevoegen en aardappelblokjes. De soep ca. 30 min. koken. Raapsteeltjes tot slot erbij. De soep nog even doorkoken en daarna direct opdienen.

Raapstelen: spaghetti met raapsteeltjes voor 2 personen

1 bosje raapstelen, 1 ui fijngesneden, 2 teentjes knoflook fijngesneden, 2 tomaten,150 g spaghetti,3 eetl. tomatenpuree, 2 eieren hard gekookt ,een scheutje (zonnebloem)olie, peper en zout, bieslook,en/of peterselie naar smaak

Was de raapsteeltjes, snijd de worteltjes eraf en snijd de groente in 3 cm brede stukken. Fruit de ui met knoflook in olie en voeg er dan de gesneden raapsteeltjes en stukjes tomaat bij. Laat het mengsel 15 min. zachtjes stoven en voeg daarna de tomatenpuree erbij. Kook ondertussen de spaghetti gaar. Snijd de gekookte eieren in stukken en meng die door de saus. Breng de saus op smaak met peper en zout. Dien de spaghetti op met de saus erover en strooi verse bieslook en/of peterselie erover.

Sperzieboontjes met tomaat

200 g sperziebonen, 1-2 (kers)tomaten, ½ ui, gesnipperd, 1 eetl. Olijfolie, 1/2 theelepel bonenkruid, 1/2 theelepel tijm, zout, peper, seitan

Olie verwarmen en ui fruiten. Boontjes, kruiden en een bodempje water toevoegen. De boontjes gaar stoven. Intussen de tomaten ontvellen en in stukken snijden. Vlak voor het einde de tomaten toevoegen en goed laten doorwarmen. Serveren: met aardappel in de schil, een stukje seitan en tuinkerssalade met yoghurtmayonaise

chinesekool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster